pondělí 31. října 2011

Kávová Kutná Hora: Kozí plácek a sv. Juda Tadeáš

Od roku 2009, kdy jsem si objevil kavárnu Na Kozím plácku, jezdím do Kutné Hory dost často. Někdy jen na chvíli, v létě na několik dní. Naposledy jsem tam byl minulý víkend a Kozí plácek jsem samozřejmě nevynechal. Navíc jsem se byl podívat i v novější kavárně U sv. Judy Tadeáše.

Cedule na horní ulici zve na Kozí plácek.
Kavárna je útulná už při pohledu zvenku.
Kavárna Na Kozím plácku vznikla v době, kdy na tom česká kávová kultura byla mnohem hůř, než dnes. Určitě dobře znáte presíčko s mlíkem, piccolo, turka do skla nebo capuchino (nebo dokonce kapučíno!) s mléčnou pěnou do koupele. V mnoha restauracích, ale co hůř, i v mnoha kavárnách, je to tak bohužel dodnes. Pravděpodobnost, že po objednání espressa dostanete opravdové espresso, je však dnes naštěstí mnohem větší, než dřív. Nebo jsem moc velký optimista?

Siphon bar s připravenými vacuum poty.
Kozí plácek je ale úplně jiný případ. Espresso tam totiž nedostanete. Koncept kavárny je postaven na výběrové kávě připravené buď ve vacuum potu, nebo ve french pressu. Dříve byla na lístku jen káva od La Bohéme Café, dnes si můžete objednat i něco od Doubleshot.cz. A s kávou to na Kozím plácku myslí opravdu vážně - viz strana 28!

Kávový lístek.
Zatím jsem se tam nesetkal s vyloženě špatně připravenou kávou, obsluha je proškolená a kávu a další produkty dokáže dobře nabídnout. Barista, který bsluhoval tento víkend, nějaké rodině popisoval rozdíl mezi french pressem a vacuum potem a byla radost ho poslouchat, čirá kávová osvěta. Kávový lístek byl dříve součástí (ručně šitého!) menu, ale před nějakou dobou ho majitelé osamostatnili, asi aby dokázali pružněji reagovat na změny nabízené kávy. U každé kávy je podrobný popis včetně odrůdy a zpracování.

Detailní popis jednotlivých káv.
A tohle je výsledek. Dort!
Objednal jsem si brazilskou Fazenda Lagola, kterou jsem předtím ještě nepil. Tělo této kávy bylo na můj vkus dost výrazné s převažující chutí hořké čokolády a oříšků, ale celkově mi chutnala moc. A taky jsem si dal (vynikající) dort. Škoda, že jsem automaticky ke kávě dostal mléko (neobjednal jsem si ho), ale musel jsem si říct o sklenku vodovody.

Vybaveno stylovým nábytkem a doplňky.
Tyhle drobnosti ale Kozímu plácku rád odpustím, protože se tam zkrátka cítím jako doma, ať už to znamená cokoliv. (V tomto případě to znamená nádherně zrekonstruovaný malý domeček v centru Kutné Hory vybavený pečlivě vybranými kousky nábytku, kde kávu servírují v ruční keramice na ručně šitém prostírání!) Taky tam mají výborné mojito, ale to jen tak na okraj.

Další kutnohorská kavárna: U sv. Judy Tadeáše.
To ale ještě nebyl konec výletu. Další navštíveníhodná kavárna se jmenuje U sv. Judy Tadeáše. Funguje asi půl roku, ale už teď ji najdete na Scuk.cz - s recenzí souhlasím. Prostředí sice není tak útulné, jako na Kozím plácku, ale i tak se tam vysedává příjemně. Obsluha je milá, ráda vyjde vstříc a poradí. Jídla, jejichž nabídka se průběžně mění, jsou domácí, čerstvá a jednoduchá - přesně tak to mám rád. Ovšem ta káva to dost kazí. Piazza d'Oro nepatří k tomu nejlepšímu a obsluha tomu moc nepomáhá. V létě jsem po objednávce espressa dostal klasicky přepálené überlungo, takže cítit byla jen hořkost a málem jsem se v něm utopil. Kdy už se naučím tyhle nepodařené pokusy o espresso vracet?

Denní nabídka se mění, piccolo bohužel zůstává.
Prostředí je poněkud puristické, ale sedí se tam dobře.
A zde kavárenské jídlo. Esteticky a chuťově výborné.
Tentokrát jsem si tedy dal raději bruschettu s grilovanými rajčaty a česnekem. Za 49 korun perfektní lehký brunch. Samozřejmostí jsou moc dobré domácí zákusky všeho druhu. Pokud se tedy do Kutné Hory pojedete podívat, doporučuji oběd u Tadeáše (mají také širokou nabídku vín) a kávu a zákusek na Kozím plácku.

1 komentář:

  1. Nikdy jsem tam nebyl ale z fotek ta kavárna vypadá krásně :) Snad se tam někdy taky podívám :)

    OdpovědětVymazat